Voorbeelden van verfraaiing van de stad door toepassing van het beeldhouwwerk van Guilliam Carrier tussen 1765 en 1777.
Na jaren van neergang brak voor Geertruidenberg tussen 1760 en 1793 een periode van hernieuwde welvaart aan. Talloze panden ondergingen een forse opknapbeurt, nieuwe gebouwen verschenen en overal in de stad werden fraaie ornamenten geplaatst. Twee mannen drukten in deze periode een stempel op de stad en zorgden ervoor dat we nu nog steeds kunnen genieten van hun werk. Die twee mannen waren architect Philip Schonck (1735-1807) en beeldhouwer Guilliam Carrier.Van hun hand zijn de gevels van het stadhuis en het Weeshuis, de bouw van de Vismarkt, de Godshuizen en het Arsenaal, de restauratie van de toren van de Geertruidskerk en de constructie van diverse stoepen en trappen met hekwerk. Carrier vervaardigde bovendien de stadspompen, de beelden van de oude man en vrouw voor de Godshuizen en de hekwerken rond de Geertruidskerk en de Hervormde begraafplaats.Ze waren ook buiten de stad werkzaam. Zo bouwde Schonck het raadhuis van Raamsdonk, dat tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren is gegaan. Carrier maakte voor dit gebouw beeldhouwwerken. Het beeld van Vrouwe Justitia siert nu het gemeentehuis in Raamsdonksveer en de wapens van de familie Van Son en van de gemeente Raamsdonk zijn tegenwoordig te zien in een muur op de kruising van de Schansstraat en de Stationstraat in Raamsdonk. Eveneens van de hand van Carrier zijn de hardstenen versieringen aan de Raamsdonkse Lambertuskerk en het hekwerk bij dit gebouw.Schonk en Carrier genoten landelijke faam. Ze werkten bijvoorbeeld in opdracht van stadhouder Willem V voor wie zij grote werken uitvoerden, waaronder het ontwerp van de tuinen van Het Loo. Dankzij hun vakmanschap leven ze nog dagelijks in Raamsdonk, Raamsdonksveer en vooral in Geertruidenberg voort.