Inspiratiebron

Onder leiding van leraar Langeberg bouwden leerlingen van de LTS in Geertruidenberg in 1954  een spoorbrug voor Madurodam.
Bron: Spoorwegmuseum, Utrecht.

De brug over de Donge tussen Geertruidenberg en Raamsdonksveer zorgde ervoor dat de stad minder geïsoleerd kwam te liggen ten opzichte van de rest van Nederland. In diverse nagelaten beschrijvingen wordt de Bergse brug juist om dit aspect bejubeld: van de tolbrug in de negentiende eeuw tot de vaste hoge brug in de twintigste eeuw. Het tijdrovende gebruik van de veerpont was niet meer nodig en toen ook nog eens geen tol meer werd geheven en de slagbomen verdwenen, klonk de hartekreet: “Berg- en Verenaar, komt meer en meer nu bij elkaar”. Nadat in 1931 de brug bij Keizersveer in gebruik genomen was en de auto’s in het straatbeeld verschenen, organiseerde men zelfs bruggenrondritten.
De brug inspireerde schrijvers, schilders, fotografen en leerkrachten. In 1846 schreef toenmalig dominee Blasius: “Ik nodig u intusschen uit, om, wanneer gij Geertruidenberg wederom voorbij mogt trekken, de stevige, fraaije en met groote kosten ten jare 1845 over de Donge geslagen brug over te gaan, niet alleen om uwen ouden vriend te bezoeken, maar ook om u zelf te overtuigen, dat de achter die hooge groene en met welig hout beplante wallen gelegen plaats uwe aandacht wel waardig is.” Hij zat er een jaar naast, want de door hem bedoelde tolbrug dateerde van 1844, maar in ieder geval beschrijft hij de brug als fraai en Geertruidenberg als het bezoeken waard.
Ruim een eeuw later, in 1954, liet leraar Langeberg zijn leerlingen van de Bergse LTS een miniatuurbrug bouwen. Het werd geen nagemaakte Bergse brug, maar wellicht dat de scholieren toch geïnspireerd werden door de bruggen in hun woonomgeving. Het door hen gemaakte werkstuk kreeg een plaats in Madurodam en dit feit haalde de landelijke kranten. De toen gemaakte brug is tot aan de verbouwing van het park in 2012  te zien geweest als overbrugging voor modeltreinen over een voetpad.

v27_7
De door de Bergse leerlingen in 1954 gemaakte brug deed tot 2012 dienst in Madurodam, Den Haag.
Bron: foto Hendrik-Jan de Wit.

 


 

 

 

 

 

 

v27_8
Krantenartikel uit Het Vrije Volk, 30 april 1954